zeleznicka hluz mHistorická železnica je zachovanou a obnovenou časťou bývalej Kysucko-oravskej lesnej železnice (KOLŽ). Premáva na kysucko-oravskom pomedzí a je technickou pamiatkou svetového významu.

Historická lesná úvraťová železnica (HLÚŽ) tvorí súčasť Múzea kysuckej dediny v Novej Bystrici a na oravskej strane je to súčasť Oravského múzea Pavla Országha Hviezdoslava pod názvom „Oravská lesná železnica“.

Táto technická pamiatka svetového významu spájala v minulosti Kysuce a Oravu. Vznikla v roku 1926 spojením do tej doby samostatných lesných železničných tratí – Kysuckej z Oščadnice do Chmúry a Oravskej z Lokce do Erdútky. Úvraťový systém HLÚŽ je jeden z dvoch, ktoré sa do súčasnosti zachovali v Európe.

Obe železnice boli určené na odvoz dreva. Strmý sklon tunajších kopcov a výškový rozdiel 217,69 m prekonáva železnica pomocou úvratí. Vrcholová stanica - Sedlo Beskýd sa nachádza v nadmorskej výške 935m n. m. Z oravskej strany na tri a pol kilometrovej trati mašinka prekoná 120 metrové prevýšenie. Zaujímavosťou je, že vláčik zo stanice Tanečník premáva aj v zime, keď sú tu neraz dvojmetrové záveje.

zeleznicka hluz skanzen vychylovka

Úsek bývalej KOLŽ o dĺžke 8 km medzi Chmúrou (Vychylovka) a Tanečníkom (Oravská Lesná) s unikátnym úvraťovým systémom, bol ako technická pamiatka vyhlásený v roku 1991 za národnú kultúrnu pamiatku SR. 

  • Železnica z Kysuckej časti premáva počas sezónnej prevádzky v mesiacoch máj - október. Nástupná stanica Kubátkovia
    Vzdialenosť: cca 35 km
  • Oravská lesná železnica v Oravskej Lesnej premáva v mesiacoch máj - október a január - marec. Nástupná stanica Tanečník. 
    Vzdialenosť zo Zázrivej cez Terchovú a Starú Bystricu: cca 60 km
    Vzdialenosť zo Zázrivej cez Havraniu (cesta prístupná len cez letnú sezónu): cca 15 km

Kontakt:

www.kysuckemuzeum.sk

www.oravskemuzeum.sk